Posts

Showing posts from 2012

Melakar bersama Azam

Bismillahirrahmanirrahim.
Nak jadi UNIK untuk 2013. Moga Kau Permudahkan. Izinkan, Ya Allah. Amin.
Dekat. {62:06}
63-27=36.
Err..Mungkin ada 36 tahun lagi.  Lagi 26 tahun lagi mungkin dah tak larat. Kurang tenaga. Lagi 16 tahun lagi mungkin sibuk dengan kerjaya. Lagi 6 tahun lagi mungkin sibuk berkeluarga.
Tak ada pilihan. Sekarang-lah masanya untuk HENSHIN (bertukar)! 
2013. Sedang Melakar dengan Azam (Bukan nama orang). Nanti kita warnakan bersama eh! :))

Sun-day in Putrajaya.

Oh, Two face!
When a muslim has two different attitudes - outside/inside his house.

Three Main Points:
[1] Balance : dealing with strangers should be the same as dealing with your family members.
[2] They [your children] need your time!
{teach your children about adab before the knowledge (Att: Mother!)}
[3] Together educate your spouse.

{Don't forget about your home, Sh. Daood Butt}
The reality of our existence : Life is a test.
Dunia is a PERFECT place. A perfect place for us to be tested.

The trial of KNOWLEDGE is ACT.

Ask yourself NOW before Allah asks you LATER in hereafter.

{The Love Test, Sh. Abdurraheem Green}
Why did Allah created us?
To worship Him.
If that is the answer, there will be no more worshipping Allah in the hereafter. There will be no more solah, zakat, jihad. NO MORE.
Allah created us for Jannah. Allah created you to enter His Jannah, forever. That's why He creates Jannah.
But Jannah is expensive. It requires evidence.

It is not important to say that you lo…

Mengusik minda.

Image
Usia selari dengan kematangan-kah?
Tak adalah, cuma akhir-akhir ini kerap berfikir perkara nih; perkara yang kita tak nampak tapi wujud. Perkara yang 'ada' pada kita tapi kita kadang-kadang buat-buat tak perasan atau kita sebenarnya perasan tapi kadang-kadang buat tak tahu atau memang kita tak ambil kisah sangat pun. Bab usia mungkin perempuan buat-buat tak tahu saja, tapi bagaimana pula dengan bab kematangan?

Usia & kematangan.

Usia itu; ialah nombor; menggambarkan tua mudanya kita dan ianya semakin bertambah setiap tahun. Semakin bertambah tahun,  semakin ramai pula yang panggil kita 'akak'.

Tapi mungkin bab kematangan itu agak subjektif. Lain orang lain tafsirannya. Adakah dengan bertambahnya panggilan 'akak' ditujukan kepada anda sekarang atau 'makcik' pada masa akan datang itu menandakan anda itu dikategorikan sebagai insan yang lebih matang? Haa.

Mungkin dengan meninggalkan komik dan membaca bahan bacaan yang lain itu matang bagi anda.
Mungki…

Dia; bukan tajuk sebuah lagu.

Dia,
Kalau sms wajib tulis ayat penuh. Skema, kan? Siap dengan emoticon lagi.
Tapi aku suka baca sms dia, bagi aku sms dia cute.
Walaupun aku selalu tegur dia jangan taip sms dengan lengkap macam tu.
Hehe, teruk kan?

Dia,
selalu on je kalau diajak shopping di kedai buku.
Dia orang seni. Aku pun suka seni.
Tapi aku tak boleh baca buku pilihan dia. Bukan tak cuba.
Dah cuba baca tapi mesti sakit kepala. Sastera, metafora, dan hiperbola sangaaaaaaaat!
Dan akhirnya, kebanyakan buku-buku dia aku tak habis baca atau sekadar scanning sahaja.
Ha.

Dia,
kalau buat nota; kemas, berwarna-warni & menarik!

Dia,
bakal menduduki SPM tahun ini. Buat yang terbaik ye!

Dia,
lain daripada aku walaupun ada yang beritahu wajah kami macam fotostat.

Ehem!

Kalau cik rasa cik ini adalah 'dia'; sila offline sekarang. Buka buku, study, study!

"taklah kak _ _ _"  -suara hati dia.

-_-"

dah tahu dah.

seni, apakah?

"Tidakkah kalian perhatikan bagaimana Allah membuat perumpamaan kata-kata baik? Ia seperti pohon yang baik. Akarnya teguh dan cabangnya menjulang di langit. Pohon itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan izin Tuhannya..."
Surah Ibrahim, 24-25.

Tak dilayan terik panas, usah dipandang batu besar, cambukan tanda-tanda luka atau ketawa besar tuannya.

mata hanya melihat agungnya Cinta dan berimaginasi indahnya ekosistem ghaib; syurga.

Bilal vs Umayyah bin Khalaf.

subhanallah.
seni agung.


pergh.jauuuhnya!

....