Posts

Bila baca balik.

entah selalu bila baca balik tulisan sendiri, ada rasa malu ada rasa lucu rasa yang berbeza dengan dulu, waktu menyusun kata setiap satu. alhamdulilah, untuk 4 tahun yang berlalu bulan lepas berjaya submit thesis 2 minggu lepas hantar kawan pulang di Heathrow, si peneman 3 bulan sebelum submit thesis dia teman cerita teman berbincang teman ketawa dan duka teman puasa dan buka teman mengopi teman aiskrim, kebab dan roti teman pagi sampai kejar bas di malam hari. teman bergurau dan menasihati, dari "kita takde masa nak layan perasaan sendiri." hingga "janji dengan akak prepare betul-betul untuk viva nanti." entah bila baca balik thesis sendiri, ada rasa berbeza, rasa yang berbeza dengan dulu masih jumpa mistakes satu persatu itu menjadikan aku yang 'lebih tahu' dan 'baru'. 1017, 291017 alhamdulilah. viva lagi sebulan, dan hari ni mula beza jam UK-Malaysia 8 jam ---tangan menggatal nak meng-update blog.

Finding Nur.

Image
"Adakalanya aku ingin waktu berhenti. Adakala aku ingin waktu dipercepatkan. Tanpa aku sedar, memikirkan ini sahaja telah berlalu beberapa detik waktu. Arghh!" "Hey! Hey! Apa benda kau bermadah pagi-pagi ni? Kau ni banyak fikirlah. Nur dah lama tunggu tu." "Ni semua salah Nur. Aku datang dari jauh ni semata-mata untuk cari dia. Lepas satu cabaran, ada lagi cabaran. Bila nak selesai semua ni? Sekarang nak kena naik sampan pula bagai. Haish!" "Pulak! Kau ni banyak bunyilah tapi usaha ke laut. Sket lagi selesailah. Habiskan apa yang dah kau mulakan. Dah, dah senyap. Okay, ni sampan kau. Ni kau punya..apa nama benda alah ni...haa pendayung. Okay, dah amek ni, masuk sampan. Cepat kayuh!" "Kejaplah, tak perlulah tolak-tolak aku. Ni first time kut nak kayuh sampan. Sorang-sorang pula tu. Lainlah kau.. dah expert." "It's okay, pelan-pelan kayuh. Ni sampan kau, bukan sampan orang lain. Kau yang pegang pendayung. Ikutlah kau...

Seni itu bising!

Image
Link:Tate Modern Museum   Hanisah selalu bercerita tentang keterujaannya dengan Tate Modern Museum. Disebabkan diri ini acah-acah minat seni sangatlah teruja nak melawat muzium itu. Jannah-lah mangsa peneman diri-yang-bajet-suka-seni ini untuk melawat muzium itu. Lagipun masuk muzium itu percuma kecuali kalau berminat nak tengok special exhibition etc. Special exhibition? Hati kami segera sepakat dengan poket kami: Tidak! No! Nehi! Setibanya disana kami teruja melihat  London Fog karya Fujiko Nakaya yang betul-betul di hadapan pintu masuk utama muzium. London Fog itu terhasil daripada semburan beberapa pancutan air yang disusun kemas oleh paip yang panjang melingkar membentuk setengah bulatan (berapa banyak bil air yang dibayar agaknya? sebok!  --"). Kadang-kadang ada angin yang datang menyapa, menghilanglah sedikit  the fog i tu.  Bukan hanya kanak-kanak sahaja yang teruja untuk bermain dengan the fog tu. Abang, kakak (err--ehem!), pakcik dan...

Cuba dan 3 minit.

Image
Beberapa minggu yang lepas, officemates semua nak pergi tengok 2nd year students demonstrate diorang punya projek. Semua orang dijemput hadir. Disebabkan rasa macam dah letih mata menghadap komputer, elok jugalah pergi mencuci mata melihat projek 2nd year undergrads ni. Jadi, bersama dengan Suzie & Christian, kami naik lif ke tingkat 3 untuk ke bilik dimana mereka demo projek semua. Overall, oklah projek dorang, kira mereka buat projek yang zaman berzaman senior lepas dah buat &  mereka cuba untuk perbaiki dengan lebih baik gitu. Cuma yang menarik minat hati ni dengan myo band ni (seperti dalam video). Ada beberapa group yang guna myo band ni dalam projek mereka and bila google, dekat amazon adalah harga dia dalam 200 US dollar & dah lama berada di pasaran rupanya (yana ketinggalan --'). Cuma (lepas baca-baca sket info) alat ni adalah kelemahan dia sedikit, sebab tak dapat nak measure dengan tepat ke gitu. Yalah mana ada yang sempurna dalam dunia. Kau, aku kita...

Bahagiakannya habis daya.

Sembilan bulan bukan mudah untuk kau melihat dunia dia, bertarung nyawa Setiap satu gerak langkah untuk kau mengecap bahagia dia, berkorban saja Dalam diam dalam riuh resah gelisahmu dia tahu rindu mendoakanmu tanpa jemu Biar dekat biar jauh katanya berjaya pujuk jiwa jujur bahagiakannya habis daya. dia, syurga. Mother's day UK Sunday, 26032017