Posts

Showing posts from August, 2010

Where is the love (?)

Image
Tuesday, 31st August 2010, My lovely room. Dear diary, Hari ini genaplah umurku yang ke 9 tahun. Selamat ulang tahun Maya (bukan nama sebenar, nama dalam alam maya je :p). Hari ini aku ingin bertanya pada semua orang tentang sesuatu. Sesuatu yang aku selalu baca dalam buku, tengok kat tv. Nak tahu? Jom! :p Aku keluar dari bilik untuk meneruskan misi. Ternampak abang tengah bersiap-siap nak keluar. Isk isk! Hari-hari keluar. "Abang!" "Terkejut eden! Ada pe?" "Apa itu er..cinta?" Dahinya sedikit berkerut "Eleh budak nih. Erm. Cinta tu..er.." Tangannya garu-garu kepala. "..haa, cinta tu c-i-n-t-a-k-i-t-a~~" Sambil dia usap-usap kepalaku. Terus dia keluar dan start motor kapcainya. 30 Aug 2010 Mahkamah perintah dua mangsa dirogol abang dijaga ibu saudara Nyanyi pulak. Jawab tak ikhlas, getus hatiku. Aku ke ruang tamu. Terlihat kelibat ayah. Ayah siap sila panggung sambil membaca surat khabar favourite nya. "Cinta itu...

The road not taken!

Image
/* Tetiba rasa nak  post poem time sekolah dulu. Tak suka sangat belajar sastera dulu, tapi cam berkait, letak je la. Hidup ni memang perlu untuk untuk membuat perancangan dan pilihan. 250810 0940 */ The Road Not Taken by Robert Frost. you choose! Two roads diverged in a yellow wood, And sorry I could not travel both And be one traveler, long I stood And looked down one as far as I could To where it bent in the undergrowth; Then took the other, as just as fair, And having perhaps the better claim Because it was grassy and wanted wear, Though as for that the passing there Had worn them really about the same, And both that morning equally lay In leaves no step had trodden black. Oh, I marked the first for another day! Yet knowing how way leads on to way I doubted if I should ever come back. I shall be telling this with a sigh Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I, I took the one less traveled by, And that has ...

That Pinky Note (!)

Image
Tak clear lak, retype balik kat bawah :) Antara hikmah berpuasa: Berkata Al-Imam Ibnu Rajab; "Lapar itu menyebabkan lembutnya hati , kuatnya pemahaman, lembutnya jiwa, lemahnya nafsu dan kemarahan. Sedangkan kenyang menyebabkan lawannya." Belajar Bahasa Jawa jom! :) Bila hati yang satu bukan senang tuk dijaga.Tapi tak bermakna susah tuk melakukannya. Eh yeke? P ositive! positive! :P *Tombo Ati, Opick* Apa kata hati hari ni? :) Tombo Ati Iku Limo Perkarane Kaping Pisan Moco Quran Lan Maknane Kaping Pindo Sholat Wengi Lakonono Kaping Telu Wong Kang Sholeh Kumpulono Kaping Papat Kudu Weteng Ingkang Luwe Kaping Limo Dzikir Wengi Ingkang Suwe Salah Sawijine Sopo Biso Ngelakoni Mugi-mugi Gusti Allah Njembatani Obat Hati Ada Lima Perkaranya Yang Pertama Baca Quran dan Maknanya Yang Kedua Sholat Malam Dirikanlah Yang Ketiga Berkumpullah Dengan Orang Sholeh Yang Keempat Perbanyaklah Berpuasa Yang Kelima Dzikir Malam Perpanjanglah Salah Satunya Siapa Bi...

Jom Click!

Image
18th Aug 2010. 0905 waktu tempatan. :) Check email . erm. Inbox . Klik. Subject:  Two moons on 27th August 2010 . Menarik ni. Leh tengok nanti, 27th Aug 2010 at 12.30am. Pakat tengok jom! :) Baca berita la plak.  Tangan menaip . Klik Go . Erm. Gerak-gerak mouse . Bola mata gerak-gerak. Suami isteri terkejut bayi perempuan di hadapan pintu . Klik. Balik terawih, de bayi lak. yang menariknya pasangan ni lum ada cahaya mata lagi. Cam tau-tau je nak buang anak kat situ. Bayi mati dipercayai lemas dalam beg . Klik. Nak buang ke nak bunuh bayi? Adei. Fazlinda bernasib baik asid getah tak masuk dalam mata . Klik. Erm. Mata meliar lagi. Eh. Bapa rogol anak OKU . Ape nak jadi ni? Klik. Erm. Try tengok yang lain lak. taip taip . Go . 'Resued' kids got to parents . Click . Human trafficking ni makin berleluasa lak. Sex and ignorance a deadly mix . Click . Pendapat masing-masing. Heat probably killed thousands in Moscow- scientist . Cl...

PS I Love You

Image
Adikku seorang ni gemar membaca novel written by daughter of former prime minister of Ireland ni, Cecelia Ahern. Boleh dikatakan mesti belilah semua novel dia. Pernahlah pinjam novel-novel dia ni. Best. Penulis ni macam banyak idea, inspirasi, suka berfikir and berangan kut. hehe. Marah lak dia nanti. Tapi nak cerita sebuah novel dia yang bestseller ni, "PS I Love You". Cerita romantik mengenai si suami yang meninggalkan nota-nota cinta buat si isteri tuk dibaca dari hari ke hari. The best part is nota tu cam berkait ngan kehidupan seharian si isteri ni. Macam bagi petunjuk tuk melalui hari-harinya. And the romantic part is every note tu de tulis  "PS I Love You". *cam tu kut citer dia lebih kurang, ingat-ingat lupa :p* Nak diceritakan juga, saya pun ada dapat nota cinta macam tu. *ehem!*Tapi tiada lak tercatat "PS I Love You". Tapi saya tau memang patut ada, tapi mungkin sengaja tak diletak. Sebab kata-kata tu disampaikan dalam bentuk yang berbeza-...

Sesuci Ramadhan :)

Image
Today is Thursday, 2nd of Ramadhan..Alhamdulilah.. Smoga dapat menyambutnya hingga ke akhirnya..InsyaAllah.. :) Harap KasihNya ...... Bagai rayuan sang pendeta Yang bersimpuh dalam gelita Mengharap kasih yang tercinta Berbisik memujuk hati berduka Penuh malu ku bersuara Merayu kesempurnaan kasihNya Masih mahu untuk memandang Diriku yang hina ....... Sesungguhnya diri tak pernah upaya Mengejar pantasnya tarian masa dan usia Adakah dapatku mengucup cintaNya Sebelum terhenti nadi ini selamanya "   -Harap KasihNya-Amar-http://liriknasyid.com-       Definisi puasa: (Syarak) Menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa, bermula dari terbit fajar (subuh) hingga terbenam matahari. Bermulanya aktiviti Menahan tangan, kaki, mata, telinga, mulut..terutamanya HATI  dari perkara-perkara yg melalaikan.. Berusaha erat berpaut padaNya!   Mode: Kembali

d-o-a

Firman Allah, " Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang mendoa apabila ia berdoa kepada-Ku.." (Al-Baqarah:186) Bila bab doa je, mesti teringat ayat nih.hehe. Kalau kita buka profile fb orang lain kan, kita rasa macam dah dekat dengan dunia dia hanya dengan satu klik.Tapi Allah itu lagi dekat. Tidak perlu klik apa-apa pun Dia memang sentiasa mendengar dan melihat kita. Hari-hari kita ada rasa takut, bimbang, gembira, sedih, puas, selesa, ragu-ragu dan pelbagai rasa lagi. Pelbagai rasa itu terbit dari seketul daging yang satu ni, hati. d-o-a Dalam sehari kita mesti berdoa. Terutamanya sebelum makan kita berdoa, walaupun selepas makan dah tak ingat nak doa :)Dan setiap kali lepas solat kita berdoa. Tapi kadang-kadang doa itu hanya sekadar bergerak di bibir saja. Sekadar mengangkat tangan dan kemudian menelengkup ke muka. Cam takde 'feel'.Cuma kedengaran 'amin' je di telinga, ...

Ramadhan Kembali Lagi

tak sampai seminggu lagi Ramadhan menjemput kita.. moga-moga menjadi tetamunya lagi walau dah bertahun-tahun menghadapi Ramadhan.. berharap sangat agar Ramadhan yang kali ini lebih bermakna dari sebelumnya hari-hari yang dilalui.. pantas berlalu.. terasa diri lebih suka menggunakan mata daripada menggerakkan jari-jari tangan (hehe) .. lebih suka membaca nasihat dan pendapat orang lain.. cara mereka meluahkan, susunan ayat yang teratur dan mesej yang nak disampaikan.. ikhlas..ikhlas dari lubuk hati..membuat diri hanyut jap dalam tulisan blog mereka..suka :) teruskan menulis sahabat.. :) rindu ramadhan.. countdown jom! 3rd Aug 2010, 1:38pm, 22 syaaban 1431